ARTIKELOVERSIGT

Impulsimpro med Det Hvide Snit
21. marts 2004

Det Hvide Snit - klik for større billede(Klik på billederne for større udgaver - brug Tilbage/Back-knap for at komme tilbage til artikel)

Det er tilladt at lege på scenen i Den Gule Streg og legekammeraterne igennem 14 år i Det Hvide Snit gør netop det. Den Gule Streg er improviseret teater hvor skuespillerne gerne må være sig selv, gerne må drille hinanden undervejs og gerne må fejle og klokke i det på scenen. Den Gule Streg refererer til den gule linie i gulvet som markerer grænsen mellem teaterverdenen hvor man er i karakter og skuespillernes private verden hvor de gerne må kommentere de andres spil og undre sig over hvad de lige har lavet. Det sidste er ofte nødvendigt fordi Det Hvide Snit – der hører hjemme i København men som i denne måned gæster Århus - arbejder med en ekstremt spontan form for "impulsimpro", hvor løse ideer køres ud i det ekstreme også selv om ikke alle medvirkende ved præcist hvad der egentlig foregår.

Det Hvide Snit - klik for større billedeEksempelvis kunne vi i showet på Teater Katapult lørdag d. 20 marts opleve en scene i en vild jungle hvor hovedpersonen blev spist af krokodiller og skudt ned af giftige pile fra de indfødte lokale. Alt sammen uden et eneste ord og blot med musikalsk underlægning fra Bo Riemer bag klaveret. Derudover stiftede vi bekendtskab med Mary og Frederiks privatliv, overværede korsfæstelsen af en påskehare samt mødte en mand med allergi overfor knækpølser. Showet gentager mange af sine elementer og figurer og dette skaber den helhed, der ellers godt kan virke fraværende i et stykke, der i den grad svulmer med bud fra spillerne. Vi kommer vidt omkring og ofte aner hverken publikum eller skuespillerne præcist hvad der egentlig foregår. Her virker metaelementet godt, fordi skuespillerne på den måde giver udtryk for publikums forundring.

Det Hvide Snit - klik for større billedeAlligevel fornemmer man hele tiden at det hele måske lige er lidt for meget af det gode. Vittighederne bliver en anelse for interne og ofte mangler man som publikum, at skuespillerne tør melde rent flag og tage ansvaret for en scene. Mange af de bedste scener bliver netop gode fordi skuespillerne afbryder en umiddelbar impuls til at flygte om bag Den Gule Streg og i stedet bliver tilbage på scenen og tager ansvaret. Som da Kim Jensen i en scene om en "ravnemor" egentlig er på vej ud men bremses af medspillerne og et bud fra pianisten, og ender med at synge aftenens suverænt bedste nummer.

Det Hvide Snit - klik for større billedeHistorierne bliver desværre aldrig rigtig nærværende og interessante og muligvis skyldes det, at Det Hvide Snit denne aften har valgt at fokusere mere på krop og mimik end på egentlig dialog. Nogle scener blev reddet via gentagelser fra tidligere scener og små lumre indslag der igen viser at Det Hvide Snit gør sig fortjent til det kærlige øgenavn "Det Hvide Skridt".

Det Hvide Snit - klik for større billedePublikumskontakten er god, skønt der ikke kommer direkte bud fra publikum under en Gul Streg. De fleste bud kommer fra Bo Riemer (der på billedet må stå på scenen, fordi Bo Bødker har overtaget klaveret, red), der med eksempelvis junglelyde og japansk fløjte giver skuespillerne udgangspunktet for scener. Aftenen er præget af, at salen er fyldt op med improskuespillere, der mere end det almindelige publikum forstår det interne spil imellem spillerne på scenen. De kender statusforholdene, panikken og usikkerhed, der opstår når man ikke har den fjerneste idé om hvad man foretager sig på scenen og hvad man bør gøre nu. De får uden tvivl en underholdende aften for pengene. Er man imidlertid totalt fremmed overfor improvisationsteater vil en forestilling som lørdagens Gule Streg på Katapult, nok virke temmelig rodet og tilfældig.

Det Hvide Snit - klik for større billedeAlligevel vil jeg mene, at det trods alt er svært ikke blev underholdt, fordi skuespillernes metateater bestemt er et meget charmerende træk ved forestillingen, som giver en anderledes teateroplevelse med fokus på legen og fordi det tilbyder et kig ind i selve improskuespillets arbejdsproces. Den Gule Streg er en måde at bruge improskuespillets "fejl" på en konstruktiv og sjov måde og det er en rigtig god og modig idé. Måske kunne man så blot ønske sig, at der blev begået lidt færre af disse fejl.

Dennis Nørmark,
tidl. improskuespiller i "Blot til Lyst"


Bland dig i debatten på www.improteater.dk og klik på Mødestedet - eller klik her.


Copyright © improteater.dk - Alle rettigheder reserveret